چین به آمریکا درباره «اقدامات متقابل» پس از فروش تسلیحات تایوان هشدار داد

[ad_1]

پس از تایید دولت بایدن با فروش بیش از 1.1 میلیارد دلاری تسلیحات به تایوان، چین به ایالات متحده هشدار داده است که “اقدامات متقابل” اتخاذ خواهد کرد.

سخنگوی سفارت چین، لیو پنگیو، روز شنبه گفت چین “قاطعانه” با این فروش ها که “به شدت روابط چین و آمریکا و صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان را به خطر می اندازد” مخالف است و از واشنگتن خواست تا “فورا” آنها را لغو کند.

اظهارات لیو در توییتر پس از آن بیان شد که دولت بایدن در روز جمعه به طور رسمی کنگره را از فروش پیشنهادی خود مطلع کرد که شامل حداکثر 60 موشک ضد کشتی و حداکثر 100 موشک هوا به هوا است.

وزارت امور خارجه گفت که این فروش در راستای سیاست دیرینه ایالات متحده برای ارائه تسلیحات دفاعی به جزیره است و «تامین سریع» این سلاح ها را «برای امنیت تایوان ضروری» توصیف کرد.

چین اما آمریکا را به دخالت در امور داخلی خود متهم کرده است.

حزب کمونیست چین ادعا می کند تایوان، یک دموکراسی خودمختار، بخشی از قلمرو خود است – علیرغم اینکه هرگز آن را اداره نکرده است – و مدتهاست که قول داده است که در صورت لزوم این جزیره را با سرزمین اصلی چین “دوباره” به زور متحد کند.

لیو در توییتی نوشت: آمریکا در امور داخلی چین مداخله می کند و با فروش تسلیحات به تایوان، حاکمیت و منافع امنیتی چین را تضعیف می کند.

لیو گفت: «این سیگنال‌های اشتباهی را به نیروهای جدایی‌طلب «استقلال تایوان» می‌فرستد و روابط چین و آمریکا و صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان را به شدت به خطر می‌اندازد.

وی از آمریکا خواست به “تعهدات خود در قبال اصل چین واحد” احترام بگذارد و سلسله توئیت های خود را با بیان اینکه تایوان “بخش جدایی ناپذیر خاک چین است” پایان داد و هشدار داد که چین “قاطعانه اقدامات متقابل مشروع و ضروری را انجام خواهد داد.” “

تنش های آمریکا و چین از زمانی که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ماه گذشته به تایوان سفر کرد، افزایش یافت.

چین به پلوسی نسبت به انجام این سفر هشدار داده بود و پس از خروج وی، دستور برگزاری رزمایش های نظامی چند روزه در اطراف جزیره را صادر کرد.

تایوان روز شنبه گفت که از آخرین فروش تسلیحات “به شدت استقبال می کند” و از دولت ایالات متحده برای “ادامه اجرای تعهدات امنیتی خود به تایوان” تشکر کرد.

وزارت امور خارجه تایوان روز شنبه در بیانیه ای اعلام کرد: در واکنش به تحریکات نظامی مداوم اخیر چین و تغییرات یکجانبه در وضعیت موجود و ایجاد بحران، عزم تایوان برای دفاع از خود بسیار محکم است.

این دسته از فروش تسلیحات شامل تعداد زیادی از انواع مختلف موشک است که برای تقویت دفاع شخصی تایوان مورد نیاز است، که به طور کامل نشان می دهد که دولت ایالات متحده اهمیت زیادی برای نیازهای دفاعی تایوان قائل است و به کشورمان کمک می کند تا تجهیزات مورد نیاز را به دست آورد. دفاع به موقع و برای ارتقای توان دفاعی ملی ما.»

در حادثه‌ای که بر تشدید تنش‌ها تاکید کرد، ارتش تایوان یک پهپاد را که بر فراز یکی از پایگاه‌های جزیره‌ای آن در نزدیکی سواحل چین در حال پرواز بود، سرنگون کرد.

یک روز پیش از آن، تایوان اعلام کرد که نسبت به پرواز هواپیماهای بدون سرنشین بر فراز سه جزیره تحت اشغالش در سواحل شهر بندری شیامن چین هشدار داده است.

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید