مجروح شدن رمان نویس طرفدار کرملین در انفجار خودرو در روسیه


تالین، استونی –

خبرگزاری دولتی روسیه تاس به نقل از مقامات اورژانس و اجرای قانون گزارش داد خودروی یک رمان نویس برجسته طرفدار کرملین روز شنبه در روسیه منفجر شد و وی مجروح و راننده اش کشته شد.

حادثه مربوط به خودروی زاخار پری‌لپین، نویسنده مشهور ملی‌گرا و حامی سرسخت آنچه کرملین «عملیات نظامی ویژه» در اوکراین می‌نامد، در منطقه نیژنی نووگورود، در حدود 400 کیلومتری شرق رخ داد. مسکو

از زمان آغاز جنگ در اوکراین، این سومین انفجاری است که چهره‌های برجسته طرفدار کرملین را درگیر می‌کند.

در آگوست 2022، یک خودروی بمب گذاری شده در حومه مسکو، داریا دوگینا، دختر یک نظریه پرداز سیاسی بانفوذ روسی که اغلب از او به عنوان “مغز پوتین” یاد می شود، کشته شد. مقامات ادعا کردند که اوکراین پشت این انفجار بوده است.

ماه گذشته، انفجاری در یک کافه در سن پترزبورگ یک وبلاگ نویس نظامی مشهور به نام ولادلن تاتارسکی را کشت. مقامات یک بار دیگر سازمان های اطلاعاتی اوکراین را به دلیل سازماندهی آن مقصر دانستند.

فرماندار منطقه نیزنی نووگورود، گلب نیکیتین گفت که پریلپین دچار شکستگی های جزئی استخوان شده و تحت کمک پزشکی قرار گرفته است.

خبرگزاری روسی RBC به نقل از منابع ناشناس گزارش داد که پریلپین روز شنبه از مناطق نیمه اشغالی دونتسک و لوهانسک اوکراین به مسکو بازگشت و برای صرف غذا در منطقه نیژنی نووگورود توقف کرد.

پلیس در حال بررسی این حادثه است و تحقیقات جنایی به اتهام اقدام تروریستی آغاز شده است. ایرینا ولک، سخنگوی وزارت کشور گفت که یک مظنون بازداشت شده است.

پریلپین در سال 2014 پس از اینکه پوتین شبه جزیره کریمه را به طور غیرقانونی ضمیمه کرد، از حامیان ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه شد. او در درگیری در شرق اوکراین در کنار جدایی طلبان مورد حمایت روسیه شرکت داشت. او سال گذشته به دلیل حمایت از تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین از سوی اتحادیه اروپا تحریم شد.

در سال 2020، او یک حزب سیاسی به نام برای حقیقت را تأسیس کرد که رسانه های روسی گزارش دادند که توسط کرملین حمایت می شد. یک سال بعد، حزب پریلپین با حزب ملی گرای «روسیه عادل» که دارای کرسی هایی در پارلمان است ادغام شد.

پری‌پین که یکی از رئیس‌های مشترک حزب تازه‌تاسیس شده است، در انتخابات سال 2021 در دومای دولتی، مجلس پایین پارلمان روسیه، کرسی را به دست آورد، اما از آن صرف نظر کرد.

سرگئی میرونوف، رهبر این حزب، حادثه روز شنبه را “یک اقدام تروریستی” خواند و اوکراین را مسئول آن دانست. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، در پستی در اپلیکیشن پیام رسان تلگرام، اظهارات میرونوف را تکرار کرد و افزود که مسئولیت آن نیز بر عهده آمریکا و ناتو است.

زاخارووا نوشت: “واشنگتن و ناتو یک هسته تروریستی بین المللی دیگر را پرورش داده اند – رژیم کیف”. “مسئولیت مستقیم ایالات متحده و انگلیس. ما برای زاخار دعا می کنیم.”

دیمیتری مدودف، نایب رئیس شورای امنیت روسیه، رئیس‌جمهور سابق روسیه در تلگرامی که به پری‌پین فرستاد، تقصیر را به گردن «افراطی‌های نازی» انداخت.

مقامات اوکراینی در مورد این حادثه اظهار نظری نکرده اند.


دیدگاهتان را بنویسید