طرف های متخاصم سودان اولین مذاکرات را در عربستان سعودی برگزار کردند


این مذاکرات روز شنبه در جده برگزار می شود و اولین مذاکرات بین ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی از زمان آغاز درگیری ها در 15 آوریل است.

سه مقام سودانی گفتند، دو ژنرال متخاصم سودان روز جمعه فرستادگان خود را برای گفت‌وگو با هدف برقراری آتش‌بس متزلزل پس از سه هفته درگیری شدید که صدها کشته برجای گذاشت و این کشور آفریقایی را تا مرز فروپاشی پیش برد، به عربستان سعودی فرستادند.

این مذاکرات اولین مذاکره بین ارتش سودان به رهبری ژنرال عبدالفتاح برهان و نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی به فرماندهی ژنرال محمد حمدان داگالو از زمان آغاز درگیری ها در 15 آوریل خواهد بود.

به گفته این سه – دو مقام ارشد نظامی و یکی از رقیب شبه نظامی آنها – مذاکرات روز شنبه در شهر ساحلی جده عربستان سعودی و پس از تلاش‌های هماهنگ ریاض و دیگر قدرت‌های بین‌المللی برای تحت فشار قرار دادن طرف‌های درگیر در سودان بر سر میز مذاکره آغاز خواهد شد. .

این سه مقام به شرط ناشناس ماندن با آسوشیتدپرس برای گفتگو در مورد مذاکرات صلح آتی صحبت کردند. هیچ چارچوب زمانی برای طولانی شدن مذاکرات ارائه نشده است.

درگیری‌ها، پایتخت سودان، خارطوم و دیگر مناطق شهری را به میدان‌های جنگ تبدیل کرده و صدها هزار نفر را از خانه‌های خود بیرون رانده است. نگرانی فزاینده ای برای کسانی که در اثر جنگ به دام افتاده و آواره شده اند، وجود دارد و امدادگران و غیرنظامیان گفته اند که کمبود شدید خدمات اولیه، مراقبت های پزشکی، غذا و آب وجود دارد.

دولت های خارجی برای تخلیه دیپلمات های خود و هزاران اتباع خارجی از سودان عجله کرده اند. کشتی‌های جنگی عربستان سعودی در حال فرار از بندر سودان در سواحل دریای سرخ سودان هستند که اکنون به مرکز ورودی کمک‌های ارسالی به کشور درگیر تبدیل شده است.

آتش بس های شکننده

مجموعه ای از آتش بس های شکننده و اغلب نقض شده در طول سه هفته گذشته نتوانسته درگیری ها را متوقف کند. به گفته ساکنان، نبردهای شدید روز جمعه در مناطق اطراف مقر ارتش و فرودگاه بین المللی در خارطوم درگرفت.

به گفته این سه مقام، گفتگوها در جده به گشایش کریدورهای بشردوستانه در خارطوم و شهر همجوار اومدورمان که مراکز نبردها بوده اند، می پردازد.

یکی از مقامات نظامی گفت این مذاکرات بخشی از ابتکار پیشنهادی عربستان سعودی و ایالات متحده است. او گفت که آنها همچنین در مورد حفاظت از زیرساخت های غیرنظامی از جمله تأسیسات بهداشتی گفتگو خواهند کرد.

این مقام RSF گفت مقامات سعودی و آمریکایی مذاکرات را تسهیل خواهند کرد. او گفت که آنها همچنین سازوکاری برای نظارت بر آتش بس را مورد بحث قرار خواهند داد و روز جمعه تایید کرد که هیئت نیروهای RSF به جده رفته است. ارتش سودان نیز بعداً اعلام کرد که هیأت این کشور به عربستان سعودی رفته است و گفت که در این مذاکرات “جزئیات آتش بس” بدون ذکر جزئیات مورد بحث قرار خواهد گرفت.

در همین حال، وزارت خارجه عربستان سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در یک تماس تلفنی با شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، درباره این ابتکار صحبت کرد. این ابتکار گفت که هدف از این ابتکار «آماده کردن زمینه» برای گفت‌وگو برای کاهش تنش در این کشور آفریقایی است. در این بیانیه همچنین جزئیات بیشتری ارائه نشده است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که بلینکن از کمک ارزشمند عربستان سعودی در تسهیل ورود امن شهروندان آمریکایی و اعضای خانواده آنها در حال خروج از سودان به جده ابراز قدردانی کرد.

میلر گفت، دو دیپلمات ارشد “همکاری فشرده کشورهایشان در کار دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ در سودان را تایید کردند.”

نماینده سازمان ملل متحد در سودان، فولکر پرتس، این اقدام را “یک نشانه مثبت” تحسین کرد، اما در مورد انتظارات زیاد از این نشست هشدار داد.

او از پورت سودان به آسوشیتدپرس گفت: “این یک نشانه مثبت است، نشانه ای از واقع بینانه تر شدن، با درک اینکه هیچ پیروزی آسان یا سریعی وجود نخواهد داشت.” با این حال، باید بدانیم که این اولین برخورد است.»

او گفت که این نشست ممکن است “اکتشافی باشد تا ملموس” و افزود که دستیابی به “آتش بس پایدار” به بیش از یک جلسه نیاز دارد.

گروه های امدادی نسبت به وخامت اوضاع انسانی هشدار می دهند

به گفته وزارت بهداشت سودان، نبرد برای کنترل سودان، که ماه ها تنش بین برهان و داگالو را به پایان رساند، تاکنون حداقل 550 نفر از جمله غیرنظامیان را کشته و – از روز دوشنبه – بیش از 4900 نفر را زخمی کرده است.

سندیکای پزشکان سودانی که تنها تلفات غیرنظامیان را دنبال می کند، روز جمعه گفت که 473 غیرنظامی در خشونت ها کشته شده اند و بیش از 2450 نفر زخمی شده اند.

جیمز الدر، سخنگوی آژانس کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف، گفت که دست کم 190 کودک در این جنگ کشته و 1700 کودک زخمی شده اند.

او روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی در ژنو گفت: «این به این معنی است که در هر ساعت، هفت پسر یا دختر… کشته یا زخمی می‌شوید». من فکر می‌کنم که این بر عظمت خشونت‌آمیز بودن آن تأکید می‌کند.»

جنگ قدرت میلیون ها سودانی را در صف نبردهای مسلحانه، بمباران توپخانه و حملات هوایی قرار داده است. به گفته آژانس های سازمان ملل، تاکنون حداقل 334000 نفر در داخل سودان آواره شده اند و ده ها هزار نفر دیگر به کشورهای همسایه – مصر، چاد، سودان جنوبی، جمهوری آفریقای مرکزی و اتیوپی رفته اند.

برنامه جهانی غذای سازمان ملل پیش بینی می کند که در صورت تداوم درگیری های فعلی، تعداد افراد ناامن غذایی حاد در سودان بین 2 تا 2.5 میلیون نفر افزایش می یابد – که این رقم در مجموع به 19 میلیون نفر می رسد – در صورت ادامه درگیری های فعلی در سه تا شش ماه آینده. فرهان حق، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه گفت. آژانس پناهندگان سازمان ملل اعلام کرد که بیش از 400 میلیون یورو برای حمایت از حدود 860000 پناهجوی سودانی که از سودان به پنج کشور آسیب دیده از وضعیت اضطراری فرار می کنند، مورد نیاز است.


دیدگاهتان را بنویسید