ازدواج گورباچف، مانند سیاست او، قالب را شکست


قبر میخائیل گورباچف ​​در قبرستان نوودویچی مسکو در کنار همسرش، رایسا، قرار دارد که با او در صحنه جهانی در یک ازدواج صمیمانه و محبت آمیز که برای یک رهبر شوروی بی سابقه بود، شریک شد.

هلموت کهل صدراعظم آلمان در مراسم تشییع جنازه رایسا در سال 1999، جایی که گورباچف ​​آشکارا گریست، گفت: “آنها یک جفت واقعی بودند. او بخشی از او بود، تقریبا همیشه در کنار او.” بسیاری از دستاوردهای او بدون همسرش غیرقابل تصور است.»

ارادت علنی گورباچف ​​به خانواده‌اش، قالب خفه‌کننده رهبران شوروی سابق را شکست، درست همانطور که گشودگی او برای اصلاحات سیاسی انجام داد.

دیمیتری موراتوف، برنده جایزه صلح نوبل، سردبیر روزنامه مستقل روسیه، نووایا گازتا، نوشت: “او یک زن را بیشتر از کارش دوست داشت. فکر می کنم اگر دستانش به خون آلوده بود نمی توانست او را در آغوش بگیرد.” این شرکت که تحت مالکیت مشترک گورباچف ​​بود، پس از حمله مسکو به اوکراین، تحت فشار رسمی مجبور به تعطیلی شد.

موراتوف ادامه داد: “ما باید همیشه به یاد داشته باشیم که او یک زن را بیشتر از کارش دوست داشت، حقوق بشر را بالاتر از دولت قرار داد و آسمان آرام را بیش از قدرت شخصی ارزش قائل بود.”

دلبستگی آشکار گورباچف ​​به خانواده اش نیز کاملاً در تضاد با رازداری است که زندگی خصوصی رهبر فعلی روسیه، رئیس جمهور ولادیمیر پوتین را احاطه کرده است.

به نوبه خود، رایسا گورباچوا برای خانم های اول شوروی چهره ای جسورانه تراشید – بیشتر به چشم آمد، با روشی مستقیم، شیوه ای شیک و لباس های شیک. او که یک جامعه شناس بود، در یکی از دانشگاه های مسکو با میخائیل آشنا شد و هر دو در آنجا تحصیل کردند.

گورباچف ​​در سال 2013 به مجله ووگ گفت: “یک روز دست همدیگر را گرفتیم و عصر به پیاده روی رفتیم. و تمام عمرمان همینطور راه رفتیم.” با یکدیگر.

رفتار محرمانه و نقش برجسته او در عموم مردم چندان خوشایند بسیاری از روس‌ها نبود، زیرا گورباچف ​​را نیز به درد می‌آوردند و سیاست‌های او را عامل فروپاشی بعدی اتحاد جماهیر شوروی می‌دانستند. با این حال، این زوج در سال 1999، زمانی که فاش شد که رایسا بر اثر سرطان خون در حال مرگ است، همدردی کردند. شوهرش هر روز با خبرنگاران تلویزیون صحبت می‌کرد و این سیاستمدار قدیم که گاهی اوقات بلندگو بود، ناگهان به‌عنوان یک مرد خانواده عاطفی و غمگین دیده شد.

گورباچف ​​بیش از دو دهه پس از رفتن او، یاد رایسا را ​​زنده نگه داشت و موقعیت او را به عنوان یک بیوه تنها پذیرفت.

او در سال 2009 یک سی دی از هفت آهنگ عاشقانه به نام “آهنگ برای رایسا” منتشر کرد که در آن همراه با آندری ماکارویچ، نوازنده و گیتاریست سرشناس روسی، آواز خواند. فروش به خیریه هایی که رایسا تأسیس کرده بود، رفت. چند سال بعد کتابی به نام «تنها با خودم» تقدیم به او منتشر کرد.

ازدواج آنها در سال 2021 حتی موضوع نمایشنامه محبوب “گورباچف” در مسکو شد. نکته ای که برای روسیه قابل توجه بود: اینکه رهبر کشور انسانی بود که خانواده، دوستان و تعهدات شخصی را در اولویت قرار می داد. یکی از صحنه‌ها، لحظه‌ای کلیدی در زندگی گورباچف ​​را بازگو می‌کند، زمانی که او پس از کودتای نافرجام کمونیستی علیه او در سال 1991 به مسکو بازگشت. .

گورباچف ​​در خاطرات خود نوشت: “من با کشور روسیه یا اتحاد جماهیر شوروی ازدواج نکردم.” من با همسرم ازدواج کرده بودم و آن شب با او به بیمارستان رفتم.

در گورستان مسکو، مجسمه رایسا در اندازه واقعی سال‌هاست که بر بالای قبری که برای هر دوی آنها در نظر گرفته شده است، ایستاده است.

گورباچف ​​ها یک دختر به نام ایرینا، دو نوه و یک نوه داشتند. گورباچف ​​با وجود وابستگی به خانواده، زندگی خود را در روسیه سپری کرد، در حالی که آنها در آلمان زندگی می کنند.

میخائیل خودورکوفسکی، تاجری در اوایل دوران پس از فروپاشی شوروی که اکنون در لندن در تبعید زندگی می‌کند، این هفته در توییتی نوشت که یکی از نقاط قوت گورباچف ​​توانایی او در از بین بردن “هیبت از شخص بر تاج و تخت” است و توجه او به خانواده بخشی از آن بود.

خودورکوفسکی با استفاده از نام خانوادگی گورباچوا گفت: “با این کار او زندگی من را تغییر داد. و همچنین با نگرش خود به رایسا ماکسی موونا – دومین درس مهم.” رفت پیشش، آسوده بخواب.


دیدگاهتان را بنویسید