اردوغان: رهبر ترکیه لفاظی در مورد یونان را افزایش می دهد


استانبول-

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز شنبه لفاظی‌های خود علیه یونان را افزایش داد و تهدید کرد که “یک شب ناگهان پایین می‌آید”.

اردوغان قبلاً از این عبارت برای اشاره به عملیات نظامی در سوریه و عراق علیه شبه‌نظامیان کرد که ترکیه آن را تهدیدی وجودی می‌داند، استفاده کرده بود. او چندین بار این تهدید را انجام داد.

اردوغان در یک جشنواره فناوری هوایی در سامسون که در آن ترکیه نمونه اولیه یک جت جنگنده بدون سرنشین را به نمایش گذاشت، در میان تنش های سیاسی و نظامی، یونان همسایه را مورد انتقاد قرار داد.

ترکیه یونان را به استفاده از سامانه های موشکی اس-300 ساخت روسیه در کرت برای قفل کردن جت های ترکیه در ماه اوت متهم کرده است. آنکارا همچنین گفته است که جنگنده‌های اف-16 یونان با قرار دادن آنها در زیر قفل رادار در طول ماموریت ناتو بر فراز مدیترانه شرقی، جت‌های ترکیه را مورد آزار و اذیت قرار داده‌اند. ترکیه در حال ارسال شکایات به ناتو است. آتن همچنین ترکیه را به نقض حریم هوایی خود متهم کرده است.

اگرچه هر دو عضو ناتو، ترکیه و یونان چندین دهه بر سر مجموعه ای از مسائل، از جمله ادعاهای ارضی در دریای اژه و اختلاف نظر بر سر حریم هوایی آنجا اختلاف دارند. اصطکاک آنها را در نیم قرن گذشته سه بار به آستانه جنگ رسانده است.

ترکیه مدعی است یونان با نظامی کردن جزایر در دریای اژه، توافقات بین المللی را نقض می کند.

اردوغان روز شنبه گفت: اشغال جزایر ما را مقید نمی کند. وقتی وقتش برسد، کارهای لازم را انجام می دهیم. همانطور که می گوییم، ممکن است یک شب ناگهان پایین بیاییم.

وی افزود: به تاریخ نگاه کنید اگر جلوتر بروید قیمت آن سنگین می شود.

اردوغان با اشاره به شکست سنگین نیروهای اشغالگر یونان در این شهر غربی توسط ارتش ترکیه در سال 1922 گفت: ما یک جمله به یونان داریم: ازمیر را فراموش نکنید.

اردوغان و کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان، در ناهار در ماه مارس در استانبول گفتگوهای نادری داشتند، اما این روند مثبت اندکی پس از آن کاهش یافت. در ماه مه، اردوغان گفت که دیگر با میتسوتاکیس صحبت نخواهد کرد پس از دیدار نخست وزیر یونان از واشنگتن، جایی که او برای دستیابی به جت های جنگنده رادارگریز F-35 در حالی که علیه تلاش های ترکیه برای ارتقای ناوگان F-16 خود لابی می کرد، فشار آورد.

اردوغان در ماه جولای گفت که ترکیه علاقه ای به جنگ با یونان ندارد، اما گفت این کشور باید از نقض حریم هوایی ترکیه دست بردارد.


دیدگاهتان را بنویسید