جنگ سودان: مذاکرات حل و فصل آغاز شد


اسوان، مصر –

آمریکا و عربستان سعودی گفتند، طرف‌های متخاصم سودان از شنبه مذاکراتی را با هدف برقراری آتش‌بس متزلزل پس از سه هفته درگیری شدید که صدها کشته برجای گذاشت و این کشور آفریقایی را تا مرز فروپاشی پیش برد، آغاز کردند.

بر اساس بیانیه مشترک عربستان سعودی و آمریکایی، مذاکرات، اولین مذاکرات بین ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی از زمان آغاز درگیری ها در 15 آوریل، در شهر ساحلی جده عربستان سعودی انجام شد.

این گفتگوها بخشی از یک ابتکار دیپلماتیک پیشنهاد شده توسط عربستان سعودی و ایالات متحده است که هدف آن توقف درگیری است که پایتخت سودان، خارطوم، و سایر مناطق شهری را به میدان جنگ تبدیل کرده و صدها هزار نفر را از خانه های خود بیرون رانده است.

عربستان سعودی و ایالات متحده در بیانیه مشترک خود از هر دو طرف خواستند که “به طور فعال در مذاکرات برای آتش بس و پایان دادن به درگیری شرکت کنند، که از رنج مردم سودان در امان خواهد ماند.”

در این بیانیه چارچوب زمانی برای مذاکرات ارائه نشده است، که پس از تلاش‌های هماهنگ ریاض و دیگر قدرت‌های بین‌المللی برای تحت فشار گذاشتن طرف‌های درگیر در سودان بر سر میز مذاکره صورت گرفت.

مقامات ارتش و RSF گفتند که این گفتگوها به گشایش کریدورهای بشردوستانه در خارطوم و شهر همجوار اومدورمان که مراکز نبردها بوده اند، می پردازد.

یک مقام نظامی گفت که آنها همچنین در مورد تأمین حفاظت از زیرساخت های غیرنظامی، از جمله تأسیسات بهداشتی که تحت فشار قرار گرفته اند و از کمبود شدید کارکنان و تجهیزات پزشکی رنج می برند، بحث خواهند کرد.

این مقام RSF همچنین در مورد مکانیسمی برای نظارت بر آتش بس صحبت خواهد کرد، که یکی از یک سری ترفندهایی است که نتوانست درگیری را متوقف کند.

جنبش حامی دموکراسی گفت که مذاکرات جده “اولین گام” برای توقف فروپاشی کشور خواهد بود و از رهبران ارتش و نیروهای RSF خواست تا “تصمیمی جسورانه” برای پایان دادن به درگیری اتخاذ کنند.

این جنبش که ائتلافی از احزاب سیاسی و گروه‌های جامعه مدنی است، ماه‌ها با ارتش مذاکره کرده بود تا پس از کودتای نظامی سال 2021 به رهبری ژنرال ژنرال، انتقال دموکراتیک کشور را بازگرداند. عبدالفتاح برهان، که ریاست شورای حاکمیتی حاکم را نیز بر عهده دارد، و معاون او در شورا ژنرال. محمد حمدان داغلو.

به گفته وزارت بهداشت سودان تا روز دوشنبه حداقل 550 نفر از جمله غیرنظامیان کشته و بیش از 4900 نفر دیگر زخمی شده اند. سندیکای پزشکان سودانی که تنها تلفات غیرنظامیان را دنبال می کند، روز جمعه گفت که 473 غیرنظامی در خشونت ها کشته و بیش از 2450 نفر زخمی شده اند.

این جنگ ماه‌ها تنش بین برهان و داگالو را به پایان رساند. این کشور را در هرج و مرج بیشتر فرو برد و دولت های خارجی را مجبور کرد که دیپلمات های خود و هزاران شهروند خارجی را از سودان خارج کنند. صدها هزار سودانی در داخل سودان آواره شدند یا به کشورهای همسایه رفتند زیرا درگیری ها در مناطق شهری ادامه یافت.

آژانس پناهندگان سازمان ملل تخمین زد که تعداد سودانی هایی که به کشورهای همسایه گریخته اند به 860000 نفر خواهد رسید و آژانس های کمک رسانی برای کمک به آنها به 445 میلیون دلار آمریکا نیاز دارند.


دیدگاهتان را بنویسید