اخبار اوکراین: موشک روسیه سرنگون شد


کیف، اوکراین –

نیروی هوایی اوکراین روز شنبه مدعی شد که یک موشک مافوق صوت روسیه را با استفاده از سامانه‌های دفاعی جدید آمریکایی پاتریوت سرنگون کرده است، اولین باری که این کشور توانسته است یکی از مدرن‌ترین موشک‌های مسکو را رهگیری کند.

میکولا اولشچوک، فرمانده نیروی هوایی در یک پست تلگرامی اعلام کرد که موشک بالستیک از نوع Kinzhal در حمله شبانه به پایتخت اوکراین در اوایل هفته جاری رهگیری شده است. این اولین باری بود که اوکراین از سامانه‌های دفاعی پاتریوت استفاده می‌کرد.

اولشچوک نوشت: «بله، ما کینژال «بی نظیر» را سرنگون کردیم. این اتفاق در حمله شبانه روز 4 می در آسمان منطقه کیف رخ داد.

اولشچوک گفت: موشک Kh-47 توسط یک هواپیمای MiG-31K از خاک روسیه پرتاب شد و با موشک پاتریوت سرنگون شد.

Kinzhal یکی از جدیدترین و پیشرفته ترین سلاح های روسی است. ارتش روسیه می گوید موشک بالستیک پرتاب شده از هوا تا 2000 کیلومتر (حدود 1250 مایل) برد دارد و با سرعت 10 برابر صوت پرواز می کند و رهگیری آن را سخت می کند.

ترکیبی از سرعت مافوق صوت و کلاهک سنگین به Kinzhal این امکان را می دهد تا اهداف به شدت مستحکم مانند پناهگاه های زیرزمینی یا تونل های کوهستانی را نابود کند.

ارتش اوکراین قبلاً اعتراف کرده بود که فاقد دارایی برای رهگیری Kinzhals است.

اوکراین اولین تحویل موشک های پاتریوت خود را در اواخر آوریل دریافت کرد. مشخص نکرده است که چه تعداد از سیستم‌ها را دارد یا در کجا مستقر شده‌اند، اما مشخص است که آنها توسط ایالات متحده، آلمان و هلند ارائه شده‌اند.

آلمان و ایالات متحده پذیرفته اند که هر کدام حداقل یک سیستم را ارسال کرده اند و هلند گفته است که دو سیستم را ارائه کرده است، اگرچه مشخص نیست که چه تعداد در حال حاضر فعال هستند.

سربازان اوکراینی آموزش‌های گسترده‌ای را دریافت کرده‌اند تا بتوانند به‌طور مؤثر هدف را با سیستم‌ها، قفل کردن با رادار و آتش نشان دهند. هر باتری برای کار و نگهداری به 90 پرسنل نیاز دارد.

الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع گفت که او برای اولین بار هنگام بازدید از ایالات متحده در آگوست 2021، ماه ها قبل از تهاجم گسترده روسیه، اما هفت سال پس از آن که روسیه به طور غیرقانونی شبه جزیره کریمه اوکراین را ضمیمه کرد، درخواست سیستم های پاتریوت کرد.

او داشتن این سیستم را “یک رویا” توصیف کرد، اما گفت که در آن زمان در ایالات متحده به او گفته شد که غیرممکن است.

پاتریوت اولین بار در دهه 1980 توسط ایالات متحده مستقر شد. به گفته تحلیلگران، این سیستم تقریباً 4 میلیون دلار برای هر موشک هزینه دارد و پرتابگرها هر کدام حدود 10 میلیون دلار هزینه دارند.

با چنین هزینه ای، به طور گسترده تصور می شد که اوکراین فقط از پاتریوت ها علیه هواپیماهای روسیه یا موشک های مافوق صوت استفاده می کند.


دیدگاهتان را بنویسید