حبیب فرج الله چعب به دلیل حمله توسط ایران به دار آویخته شد


دبی-

تلویزیون دولتی گزارش داد که ایران روز شنبه یک ناراضی سوئدی-ایرانی را که به رهبری یک گروه جدایی طلب عرب متهم به حملاتی از جمله حمله به رژه نظامی در سال 2018 که منجر به کشته شدن 25 نفر شد، محکوم کرد.

حبیب فرج الله چعب به اتهام “فساد فی الارض” به اعدام محکوم شده بود که طبق قوانین سختگیرانه اسلامی ایران یک جرم بزرگ است.

ایران در سال 2022 چاب را به اتهام رهبری جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز، که به دنبال تشکیل کشوری جداگانه در استان نفت خیز خوزستان در جنوب غربی ایران است، و طرح ریزی و اجرای “بمب گذاری های متعدد و عملیات تروریستی” به دادگاه محاکمه کرد.

ایران در سال 2020 اعلام کرد که نیروهای امنیتی این کشور، چاب را در همسایگی ترکیه بازداشت و به تهران بردند، بدون اینکه جزئیاتی از دستگیری وی ارائه کند.

توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد، با “ناراحتی” به اعدام چاب واکنش نشان داد و گفت که دولت او از ایران خواسته است که این اعدام را اجرا نکند.

وی گفت: “مجازات اعدام یک مجازات غیرانسانی و غیرقابل برگشت است و سوئد همراه با سایر کشورهای اتحادیه اروپا اعمال آن را تحت هر شرایطی محکوم می کند.”

سوئد نسبت به پرونده چاب ابراز نگرانی کرده بود و روابط با ایران نیز به دلیل حکم حبس ابد دادگاه سوئد برای یک مقام سابق ایرانی به دلیل دست داشتن در اعدام دسته جمعی زندانیان سیاسی در سال 1988 در جمهوری اسلامی تیره شده بود.

ایران روابط پرتنشی با اقلیت های قومی خود شامل اعراب، کردها، آذری ها و بلوچ ها داشته و آنها را به همسویی با کشورهای همسایه متهم کرده است.

اعراب و دیگر اقلیت‌ها مدت‌هاست که از تبعیض در ایران شکایت دارند، اتهامی که تهران آن را رد می‌کند.


(گزارش توسط اتاق خبر دبی گزارش تکمیلی توسط آنا رینگستروم در استکهلم، ویرایش توسط استفان کوتس و فرانسیس کری)


دیدگاهتان را بنویسید